«پیراهن مشکی» از ارومیه به فینال جشنواره ملی تئاتر شبستان راه یافت
«پيراهن مشکي» از اروميه به فينال جشنواره ملي تئاتر شبستان راه يافت

«پیراهن مشکی» از ارومیه به فینال جشنواره ملی تئاتر شبستان راه یافت

نمايش «پيراهن مشکي» از کانون فرهنگي هنري مسجد منتظر اروميه به مرحله نهايي نخستين جشنواره ملي تئاتر شبستان راه يافت.
شناسه خبر : 60543 تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۶:۱۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی : نمایش «پیراهن مشکی» به نویسندگی سید جواد رحیم زاده و کارگردانی رضا خروجیان از کانون فرهنگی  هنری مسجد منتظر ارومیه، در بخش کودک و نوجوان نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، منتخب شده و به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت.

داستانی تربیتی با محوریت عاشورا

رضا خروجیان، کارگردان این نمایش با اشاره به داستان این نمایش، گفت: «پیراهن مشکی» داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که به دلیل عدم تمایل به پوشیدن لباس مشکی و رفتن به مسجد، در خانه می‌ماند و مشغول بازی با گوشی می‌شود.

وی افزود: در حین بازی، پسربچه به خواب می‌رود و در خواب با شخصیت‌هایی مانند پارچه‌فروش، قصاب، درخت، رودخانه و... که تداعی‌کننده روز عاشورا هستند، ملاقات می‌کند. این ملاقات‌ها، درک و نگاه پسربچه را نسبت به فلسفه عزاداری و واقعه عاشورا تغییر می‌دهد و او را به پوشیدن لباس مشکی و شرکت در مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) ترغیب می‌کند.

حضور ۷ بازیگر نوجوان

خروجیان با بیان اینکه این نمایش با حضور ۷ بازیگر نوجوان پسر به روی صحنه رفته است، اظهار کرد: «پیراهن مشکی» در بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر شبستان منتخب شده و به مرحله نهایی این جشنواره که در تهران برگزار می‌شود، راه یافته است.

انتخاب ۲۸ اثر از میان ۲۳۰ اثر

گفتنی است، هیات انتخاب و بازبینی جشنواره تئاتر شبستان متشکل از حسین شوندی، محسن سلیمانی، محراب محمدزاده، ساغر لطفی‌نژاد و زهرا سادات موسوی پناه، با بررسی ۲۳۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 28 نمایش را در چهار بخش تئاتر کاغذی، کودک و نوجوان، عمومی و مهر (خواهران) انتخاب کردند.

جشنواره ملی تئاتر شبستان

نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان با هدف ترویج فرهنگ و معارف دینی، انس با قرآن و عترت، حمایت از تولیدات نمایشی فاخر و ارزشی، کشف و پرورش استعدادهای جوان و ایجاد بستری برای تبادل اندیشه و تجارب هنرمندان عرصه تئاتر، به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می‌شود.